Carpalis (kéztő) alagút szindróma – esettanulmány


Visszatérve ismét a Gyógytornász Kongresszuson történtekre…

Egy kedves hölgy carpalis alagút szindrómában szenvedett.

Mi is ez az alagút szindróma – ami több helyen is előfordulhat!?

Alagút szindrómáknak azokat kórképeket nevezzük , melyek során egy adott ideg nyomás alá kerül az ideget körülvevő izmok, inak és csontos csatornák által. Előfordulhat sérülés, törés, tumor, gyulladás, csontkinövés, vérömleny, illetve csont- vagy ízületi fejlődési rendellenesség miatt kialakult szűkület mentén. Az esetek egy része mögött bizonyos “általános betegségek” is állhatnak, mint a cukorbetegség, a pajzsmirigy alulműködése, reumatikus sokízületi gyulladás (rheumatoid arthritis), stb.

A leggyakoribb alagút szindróma a kéztőalagút, avagy carpalis alagút szindróma. Mi is ez valójában?

Fájdalmas betegség, elsősorban – középkorú – nők körében fordul elő. Nagyrészt a domináns kéz az érintett, de a kétoldali folyamat sem ritka. A betegség lényege, hogy a nervus medianus nevezetű ideg, mely az alkar hajlító izmait és több kis kézizmot is beidegez, a csukló magasságában – a ligamentum carpi transversum nevű szalag alatt – valamilyen okból összenyomódik. Ez a kórkép viszonylag könnyen kialakulhat a fent említett betegségek hatására, hiszen anatómiailag nagyon szűk az a rés, az az „alagút”, melyen az idegnek át kell haladnia.

A tünetek: a kézfej feszítése nem teljes, már kisebb mozdulatra fájdalom és zsibbadás jelentkezik. A panaszok másfél éve fent állnak, a konzervatív és gyógyszeres kezelések minimális és nem tartós eredményt hoztak.

A terápia: kinesio taping!

A kezelés menete: először is leteszteltem a területet. Már az alkar belső oldalán lévő faszciák – kötőszövet – elmozdítása nagyobb fokú mozgást – feszítést és hajlítást – eredményezett, valamint megszűnt a fájdalom és a zsibbadás. A faszciát korrekciós és faszcia technika kombinálásával a kitesztelt irányba “tereltem” és rögzítettem.

Eredmény: maximális feszítés és hajlítás teljes kivitelezése, fájdalom és zsibbadás-érzet nélkül! 🙂

Explore posts in the same categories: Esettanulmányok, K-Active Tape

17 hozzászólás - “Carpalis (kéztő) alagút szindróma – esettanulmány”

  1. imremate Says:

    A “Vizuális nyom” jól meglepett! Nem tudtam, hogy fotózás is van. 🙂

    Carpal tunnel : Nagyon jó!!

    Hasonló elv alapján lehet Scalenus-szindrómát kezelni tapaszolással? Vagy ott nem szokták?

    üdv: Imre Máté RKC 🙂

    • csikysystem Says:

      Szia Máté! 🙂

      A tesztelés dönti el, milyen technikát kell alkalmazni. Minden eset más és más, nem érdemes ráhúzni, hogy pl. a Scalenus-szindróma esetén így, meg így kell tapaszolni. Lehet, hogy egyik esetben a scalenusok területén csinálsz egy izomtechnikát, de az is lehet, hogy a rekeszizom feszül, vagy az alhasi tájék előre boltosul és az illető a nyaki területen kompenzál. Persze ez csak példa, tesztelni kell.

      A jövő héten – október 8-9. – lesz alapszintű K-Active kinesio-taping kurzus Zalaegerszegen, ha szeretnél jönni, szólj!

      Üdv,
      Feri

  2. dori Says:

    Ügyes vagy! Köszi a képes-szöveges megjelenítést. A hátamról is látszik, mennyire tudásra szomjasan figyelem a térdragasztást:D
    Amúgy kedvet kaptam tőletek. Nervus ulnaris érintettség törés után, tapaszoltam, bejött!
    Örülök, hogy sikerült a figyelem felkeltése az SMR előadással. Úgy osztogattam a névjegyedet, mint a gumicukrot.

    • csikysystem Says:

      Szia Dóri!

      Jajj, most látom, hogy még nem válaszoltam… 🙂 Az ügyes Te vagy! 🙂 És tényleg látszik a tudásszomj!
      Örülök, hogy kedvet kaptál és használtad a tapaszt. Annak meg végképp, hogy az előadásod osztatlan sikert aratott. Azóta többen megkerestek, köszönöm!
      Elgondolkodtam azon, vajon jobb lenne-e gumicukorból készíttetnem a névjegyeket!? 😉

      Üdv,
      Feri

  3. Orbison Says:

    Szia Feri!

    A párom áru-összekészítőként dolgozik, ami a gyakorlatban nagyobb terhek egész napos mozgatását jelenti (legtöbbször fura csuklótartásban, mert a kezében tart egy mappát közben, tehát az ok megvan).
    Kb. fél éve elkezdett egy púp nőni a csuklóhajlatának tenyérrel ellentétes oldalán, ami hol kijött, hol eltűnt. Ez egy fájó, porcos jellegű púp.
    Most már ott tart, hogy mindkét csuklóján van ilyen és elég kellemetlen, fáj és nem is tud nagyot emelni.
    Nem lehetne ezt is megtape-elni :), hogy helyrejöjjön?

    Több ismerősünknek(nők) is volt ilyen, volt, akinek meg is műtötték, de azóta sem jó :(, ennyit a műtétekről…

    Másik dolog:
    A rehab kettlebell csoportod indulásáról tudni már vmi konkrétumot (a múltkor írtad, hogy valószínűleg a Moszkva-térhez közel lesz).

    Köszönöm a segítséged!

    Üdv:

    Zoli

    • csikysystem Says:

      Szia Zoli!

      Azt a bizonyos fájó púpot ganglionnak nevezik. A terápia több szintű lehet – mozgás és mozgatás, masszázs(ok), tape, gyógynövények, táplálkozás. Ha gondoljátok, nézzük meg…
      A műtét utáni helyzet általában rosszabb, mert sérül a kötőszövet, de ezen is lehet segíteni.

      Rehab Kettlebell. Az időpontot vasárnap este jól megszellőztetem… na jó… “csak neked, csak itt” – október 17. Ezen a napon lesz SMR is. A részletekről és a jelentkezési lehetőségekről itt a blogon vasárnap este! 🙂

      Üdv,
      Feri

  4. Orbison Says:

    Szia Feri!

    Köszönöm szépen az infókat!

    Várom, hogy este legyen és még többet tudhassak a rehab kettlebellről! 🙂

    Üdv:

    Zoli

    • Bacsóné Nagy Zsuzsanna Says:

      Kedves Csíky Ferenc!

      21 hetes terhes kismama vagyok. Csuklótáji alagút szindrómám van, mindkét kezemben. Mivel kismama vagyok a 3 felsorolt terápia közül (vízhajtó szedése, helyi szteroid injekció, műtét) közül csak a műtét jöhet szóba. Nagyon félek ugyanis attól, hogy ha megszülöm a babát, utána sem múlik el, így nem tudom majd megfelelően ellátni.
      Érdeklődnék, hogy neked mi a módszered (Kinesiology Taping, SMR technika) és ez az én esetemben sikeres lehet-e? KOrábbról is vannak emlékeim (a terhességet megelőzően) a zsibbadásról és a fájdalomról az ujjakban, de akkoriban csak a megerőltetés hozta elő,egy kis pihenéstől valamelyest mindig javult.
      Nagyon várom a válaszodat, reménykedem, hogy ez a kellemetlen zsibbadás és fájdalom megszüntethető.

      Segítségedet előre is köszönöm, Zsuzsa

      • csikysystem Says:

        Kedves Zsuzsa,

        A “módszerem” igazából az, hogy megnézzük, leteszteljük, hogy mikét reagál a tested a különböző fascia – kötőszöeti – technikákra. Hidd el, sokkal jobban tudja a tested, mire van szüksége, mint hogy én majd előre kitalálom, hogy szerintem ez, vagy az a technika fog nálad működni. Ha gondolod, megnézhetjük..

        Szép napot,
        Feri

  5. Hős Katalin Says:

    Kedves Ferenc,

    Kineziológus vagyok, és jelenleg szembesültem saját családomban a Carpalis alagút szindrómával (bátyám). Sajnos csak javítani tudtam a problémán, de megszuntetni nem. Ha jól értelmeztem, sikeresen kezelted ezeket a problémákat, nagyon örülnék ha lehetőségem lenne megtudni mi a módszer :). Nem szeretném ha bátyámnak műtéten kellene átesni (ezt javasolták: mikróműtét)
    Köszönettel veszem válaszod, üdv.Kati

    • csikysystem Says:

      Kedves Kati!

      A carpalis alagút szindróma kialakulásának több oka is lehet. A legutóbbi esetben például a szövetekben pangó folyadék okozott ilyen jellegű tüneteket, amit relatíve könnyen és gyorsan lehetett feleslegessé tenni. 🙂
      A módszer mindkét esetben sokrétű volt. Két módszert emelnék ki. Az egyik a Kinesiology Taping, a másik az SMR technika.

      Továbbiakban javaslom, keress(etek) meg privátban, szívesen segítek.

      Üdvözlettel,
      Csíky Feri

  6. Sztraka Zsuzsanna Says:

    Kedves Csíky Ferenc!
    Sajnos nálam is csuklótáji alagút szindrómát diagnosztizáltak, mindkét kezemben. Olvastam a leveleket, gratulálok a sikereihez! Szeretném ha nekem is tudna segíteni, mert a munkámat nehezen tudom elvégezni. Műtétre is rászánnám magam, ha csak ez a megoldás.
    Előre is köszönöm a segítségét!

  7. Gerlainé B.Éva Says:

    Kedves Csíky Ferenc!

    Nem szeretném megismételni Zsuzsanna levelét, sajnos nekem is mindkét kezem érintett a betegségtől, ezért a segítségét kérném, melyet előre is köszönök!

    Tisztelettel: B.Éva

  8. Nagyné Bujdosó Hermina Says:

    Kedves Ferenc!

    Hasonló problémám van, mint az előttem szólóknak. Ha élő még ez az oldal, akkor kérem privát jelentkezését a megadott e-mail címen!

    Köszöntettel:
    Nagyné B. H.


Vélemény, hozzászólás?

