Fájdalomérzet SMR masszázs közben


Lakatos Péter barátom felkérésére igyekszem megvilágítani azt, hogyan kezeljük a fájdalmat SMR (Self Myofascial Release, azaz a “saját magunk izompólyáinak felszabadítása”) közben. Ebben a cikkben nem merülök el a fájdalom-ingerület terjedésének részleteiben, kifejezetten a faszciák oldaláról közelítem meg, hiszen az SMR az izmok körül található kötőszövetekre, az izompólyákra – myofascia – van hatással.

Mint ahogy egy régebbi cikkemben írtam, az SMR célja az izompólya problémákból eredő izomfájdalmak, ízületi fájdalmak csökkentése, megszüntetése, nem pedig a fájdalom okozása. Az emberi test egyik, és fizikai szinten ez egyik fő törekvése a fájdalommentesség. A fájdalom nélküli állapotot sokféleképpen elérhetjük, rengeteg módszer létezik. Részemről azokkal a módszerekkel értek egyet, amelyek úgy érik el a fájdalom nélküli állapotot, hogy először feltérképezik annak – lehetséges – eredetét és anélkül, hogy csúnyán becsapnák az idegrendszert, segítenek annak optimális működését valamilyen módon – mozgás-, vagy valamilyen manuális terápia révén – visszaállítani és létrehozni azt az állapotot, ahol a fájdalomra már nincs szükség. Ilyen módszerek például az SMR, a Trigger masszázs, a Kinesio Tape, valamint a nagyszerű Z-Health.

Nézzünk egy konkrét példát arra, hogyan lehet félreértelmezni a fájdalom csökkentését. Egy középiskolai barátomnak egyszer arról panaszkodtam, hogy nagyon fáj a bokám. Megkérdezte, melyik, és én válaszoltam. Felajánlotta, hogy tud segíteni, nem fog fájni. Persze, hogy kíváncsi voltam, mondtam, lássuk! Erre tiszta erőből belerúgott a másik bokámba, majd megkérdezte, na, fáj még a másik!? …. Nem, nem fájt, tulajdonképpen segített, a cél teljesítve. Gondolom nem kell különösebb magyarázat ahhoz, hogy ez mennyire eredményes módszer. Gyakorlatilag egy nagyobb fájdalomérzet mellett a korábbi, kisebb fájdalom érezhetetlenné válik, de ettől az eredeti probléma nem szűnik meg, csupán a “rendszer” a nagyobb ingerrel foglalkozik.

Valóban, ahogy Péter barátom is észrevette, sokan azok közül, akik az SMR rendszerét alkalmazzák, valahogy azt képzelik, hogy minél jobban fáj, annál jobb. Egyre kisebb és / vagy keményebb tárgyakat keresnek, azt használják, mert azt jobban érzik, azaz jobban fáj. Nem arról van szó, hogy nem lehet ilyen eszközöket használni, a kérdés az, hogy tudjuk-e, hogyan kell szakszerűen, célravezetően használni!? Arról nem is beszélve, hogy sokszor másokon alkalmazzák ezt a technikát, holott a lényege az, hogy mindenki saját magán végezze a kezelést! Sőt hallottam olyat is, hogy “Élvezd a fájdalmat!”. mert Nem véletlenül írja cikkében Mike T. Nelson Z-Health Master Trainer, hogy “ugyan szálljunk le a hengerről”,a fájdalomokozással kifejezetten káros hatást érünk el. Teljesen igaza van ebben az esetben. Az USAban elterjedt SMR ebben az irányban ment el. Ennek, nézetem szerint semmi értelme!

Éppen ezért igyekeztem és igyekszem is, valamennyi SMR Tanácsadó segítségével, egy olyan mederbe terelni ezt a technikát, ami ténylegesen a kötőszövet ellazítását, a feszültségektől való “felszabadítását” célozza és éri el. A TriggerMassage.hu csapata ebben a szellemben közelíti ezt a témát.

Miért ne feszesen?

Egyrészt az SMR módszer alkalmazásakor a cél az izompólya ellazítása, a különböző mechanoreceptorok – nyomásérzékelők – aktivizálásával, nem pedig az izom megfeszítése. Ha megnézzük a különböző videókat a neten, azt láthatjuk, hogy a végtagokat megfeszítik, gyorsan gurulnak ide-oda, azaz feszes az izomzat, így lehetetlen olyan szinten “megszólítani” a mechanoreceptorokat, hogy azok a mélyebb rétegekben található szöveteket – izompólyát – a kellőképpen ellazítsák.

Másrészt, amire Péter is felhívja a figyelmet, létezik az un. megriadási reflex, aminek hatására az egész rendszer letilt és csak a túlélésre koncentrál, háttérbe kerül mind a teljesítmény és minden más.

A fájdalom fellépésével nem csak az izomzat, hanem minden más szövet felveszi a védekező pozíciót. A kötőszövet esetében ez azt jelenti, hogy teljes mértékben megfeszül. Mivel a kötőszövet – mint ahogy az elnevezés is tükrözi – minden egyes alkatrészünket, a legkisebb egységig összeköt, így az egész testet, valamennyi szervet, szervrendszert érinti.

Az SMR az izompólyákon keresztül éri el a feszültség kioltását. Ez éppen ellenkező hatást vált ki, mint a fájdalom, azaz az egész rendszer felszabadul, oldódik. Ezért történhetnek olyan “csodálatos” esetek, mint gyomorproblémák, fejfájás,kismedencei problémák megszűnés, vagy letapadt váladék eltávozása a tüdőből, és még sorolhatnám. Látszólag ezeknek semmi köze sincs az izompólyához… Látszólag! A faszcia rendszer mindent átsző, egy háló, amiben valahol, valami megrezdül, azt a legtávolabbi pont is érzékeli és ennek megfelelően reagál. Legyen szó feszülésről, vagy ellazulásról.

Kell-e a fájdalom?

Nem ilyen egyszerű ez a dolog… Erre világított rá például Balázsik Anikó SMR Tanácsadó, RKC is cikkében. Kezdjük az elején. Kell a fájdalom, hiszen honnan tudnánk, hogy valami nincs rendjén. Ha pedig valahol fáj és azt mondjuk manuálisan el kezdjük kezelni, az is okozhat enyhe fájdalmat, amit figyelembe kell venni és ennek tudatában megkeresni azt a határt, ahol már nem fáj és ezen a szinten dolgozni – legye szó bármilyen masszázs, vagy egyéb kezelésről. A szervezet erre reagál, amit figyelni kell – az esetek nagy részében a fájdalomküszöb emelkedik, így nekünk is nagyobb erőt lehet alkalmazni. Nem egyszer láttam olyan esetet, amikor valaki úgy jött hozzám kezelésre, mintha nemrég verték volna meg, közben csak masszázson volt… van ilyen. Sajnos. Komoly tévhit, hogy az a jó, ha fáj!

Bizony van olyan, amikor hozzá kell szokni a fájdalomhoz. Vegyük csak a Krav-magát. Itt a gyakorlás során bizony előfordul, hogy ütik, vágják egymást a gyakorlók, ami okozhat kisebb, nagyobb sérüléseket. Ahhoz, hogy hozzászokjon valaki a fájdalomérzethez, ez egy szükséges dolog. De szögezzük le, itt sem az a cél, hogy lejárok edzésre csak azért, hogy jól összeverjenek.

Mi a megoldás?

Az SMR és a Trigger-pont terápia esetében a cél megkeresni a fájdalomküszöböt és csak az alatt dologzni, kizárólag – a lehetőségekhez képest – maximálisan ellazított izmokkal végezni a gyakorlatot. Ha valaki hengerrel nem tudja elvégezni a gyakorlatot, akkor válasszon más eszközt, mondjuk a botot, amivel képes kisebb erőkifejtésre.

Az SMR módszer egyben megtanít a testtudatra. Léteznek olyanok, akik képesek annyira kontrollálni a testüket, hogy kikapcsolják a fájdalmat. Ez remek dolog, de itt nem állja meg a helyét. Hangsúlyozom itt nem az a cél, hogy mennyire vagyok “kemény”, mennyi mindent kibírok és még azt is meg tudom csinálni, hogy egy arcizmom sem rezdül.

A cél az, hogy észrevedd, hol van a probléma és az SMR rendszerének segítségével – itt nem az USAban elterjedt vonalat értem – feltérképezd és ezzel az egyszerű technikával segítsd a tested optimális működését. Ez az eredményeidben is meg fog látszani!

Összefoglalva, ha az SMR módszert alkalmazod, figyelj a fájdalomra és tanuld meg kezelni azt. Teljesen mindegy, kezdő, vagy tapasztalt vagy-e az SMR-ben, bármikor előfordulhat az, hogy pl. a csípőhajlítók területe tegnap nem fájt, most pedig ahogy ráfekszel a hengerre, nagyon.

Mi a teendő? Változtass a terhelésen annyira, hogy elérd a fájdalomküszöböt, de azt ne lépd túl és ezt a szintet megtartva végezd a gyakorlatod. Meglátod, a várt eredmény nem marad el!

Reklámok

3 thoughts on “Fájdalomérzet SMR masszázs közben

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s